EU:s webbportal

söndag 5 september 2010

Valdebatt i Riksdagshörnan!

Idag klockan 18:00 är det en Riksdagsdebatt på Stadsbiblioteket i Göteborg. Det kommer att handla om nästa mandatperiod och förhoppningsvis så kommer det att bli lättare att kunna välja block efter en debatt som syftar till att urskilja uppfattningar om hur Sverige ska formas under kommande fyra år. Representanter ifrån alla riksdagspartier kommer att vara på plats och det ska bli spännande att följa debatten på plats och få ta del av argument som sannolikt ger svar på skillnaderna mellan alliansen och det rödgröna alternativet. Jag är helt övertygad om att alla människor har en politisk uppfattning och kanske dessutom vissa funderingar på den nationella politiken. På tv den senaste tiden har partiledarna frågats ut av duktiga journalister som pressat och vänt på argument för att få fram konkreta svar. Politikerna har slingrat sig och radat statestik, samt beskylt motståndarna för att vara ansvariga för det ena och det andra, men hur står det till med dagens politiker egentligen? Min uppfattning är att de oftast är väldigt pålästa och sällan luras med i journalisternas snäviga utfrågningar. Sakkunskapen är bra, men jag blir oftare mer imponerad av retoriken och på vilket sätt de väger ord och trycker på de känslomässiga formerna i exempel som radas upp. Min upplysning i mitt allra första inlägg på "Aktuellt i Europa" är till er allmänbildade människor att väga det konkreta och inte luras av den känslomässiga retorik som politikerna har lagt till sig med. Jag vet att de drar väljare och att många sitter hemma i tv-sofforna och hoppas, men hur det än blir så har vi fyra år framåt med nya vallöften som ska infrias. Ta chansen att träffa politikerna och ställ era frågor för den 20 september vaknar Sverige med förväntningar på sig oavsett om det blir Alliansen eller det rödgröna som vinner valet, gör ditt val och rösta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar